Agile in Business

Kanban-2.1

Este bine știut faptul ca organizațiile operează într-un mediu din ce în ce mai competitiv, caracterizat prin volatilitate, incertitudine, complexitate și ambiguitate (VUCA). Accesul la informație este extrem de facil, consumatorii sunt din ce in ce mai educați, iar provocarea firmelor este să vina cu soluții cat mai relevante pentru client. Aceasta se întâmplă pentru ca nu este important produsul pe care îl facem, ci nevoia sau problema pe care o rezolva.

Companiile care reușesc să încorporeze dorințele consumatorilor și se adaptează ușor schimbărilor venite din mediul extern sunt acele companii care au agilitate in business și pe care le vom mai întâlni si peste 5 sau 10 ani.

Dar oare a avea Agilitate în Business este același lucru cu a lucra Agile?

A lucra Agile este doar unul din răspunsurile pe care organizațiile le găsesc pentru a dobândi agilitate. Asta pentru ca Agile este o abordare de management care favorizează schimbarea vs. o planificare metodica pe un interval mai îndelungat și care este ulterior greu de modificat.

Case study: Vezi cum am ajutat o companie în procesul său de transformare, implementând modul de lucru Agile.

 

Accesează studiul

Beneficiile implementării Agile

Conform unui raport întocmit de State of Agile în 2021, principalele beneficii ale adoptării Agile raportate de companii au fost în primul rând adaptabilitatea la schimbare (70%), transparenta în modul de lucru (70%), alinierea între liniile de business (66%), livrarea mai rapida (64%) și cu o productivitate crescuta (60%). Deși un potențial motiv secundar de implementare ar putea fi reducerea de costuri, doar 23% din companii au raportat o reducere efectiva. Motivul este acela ca un focus strict pe costuri poate fi limitativ pentru activitatea de inovare și nu ia în considerare costurile de oportunitate apărute datorita ratării unor ocazii apărute în piață.

Raportul detaliat este prezentat mai jos:

Sursa: State of Agile report 2021

Agile Manifesto

Valorile și Principiile Agile

Modul de lucru Agile a apărut mai întâi în industria de dezvoltare software, dorindu-se a fi un cod de bune practici la care să adere practicienii din aceasta industrie. Valorile șiprincipiile enunțate sunt însă universal valabile, de aici și transcenderea către alte industrii care s-au identificat cu filosofia și au văzut beneficiile în modul de lucru Agile.

Oameni și interactiuni vs. Procese și Instrumente
Software functional vs. Documentatie detaliata
Colaborare cu clientii vs. Negociere de contract
Raspundem la schimbare vs. Urmarim un plan

In centrul filosofiei Agile sunt cele 4 valori enunțate mai sus:

1. Oamenii și interacțiunile dintre ei au întâietate asupra proceselor și instrumentelor de lucru

Unul din cele mai populare modele de estimare de cost al proiectelor software, COCOMO model (COnstructive COst MOdel) propune un studiu efectuat pe mii de proiecte, pentru a înțelege care sunt determinanții succesului unui proiect. Rezultatul a fost extrem de clar: factorul uman corelează cel mai puternic, de 10 ori mai mult decât procesele folosite! Ceea ce intuitiv era cunoscut, acum este însoțit de date greu de contestat.

2. Software funcțional vs. documentația detaliata

Focusul este pe a livra ceva (software, sistem, produs, etc) care să funcționeze, spre deosebire de a crea o documentație care să fie extrem de detaliata pentru orice situație posibila și care pana la implementare poate suferi multe modificări sau chiar poate sa nu mai fie relevanta. De aceea documentația în modul de lucru Agile este “just-in-time”, “just enough” și “just because” – adică este construita pe măsură ce proiectul evoluează, astfel încât să fie gata la final, nu mai devreme și sa conțină strict scopul final al proiectului, nu nenumărate variante intermediare.

3. Colaborare cu clientul vs. negociere de contract

Așa cum o companie operează într-un mediu de incertitudine și clienții ei au aceleași provocări. De aceea în centrul filosofiei Agile este colaborarea și înțelegerea nevoii clientului, care primează negocierii de contract. La urma urmei, daca un client are succes cu soluția livrata, atunci și compania-furnizor va avea la rândul ei succes. Urmare a acestei abordări, contractele folosite în lumea Agile sunt adaptate astfel încât să acomodeze eventuale schimbări ulterioare și să îndepărteze cat mai mult din birocrația semnării actelor adiționale.

4. Răspundem la schimbare vs. să urmărim un plan

Agile este despre schimbare și prin modul sau de organizare propus, “invita” schimbarea cu fiecare livrabila către client, solicitând feedback și fiind deschis către modificări. Acest lucru este posibil pentru ca spre deosebire de modul de lucru tradițional, în Agile planificarea nu este extrem de precisă și detaliata la începutul proiectului, vederea este de ansamblu și proiectul evoluează cu fiecare livrabil în funcție de feedback-ul primit de client. Acest răspuns de la client poate fi în linia planului de ansamblu inițial sau poate să inițieze o direcție noua, pentru ca între timp clientul a dobândit noi informații sau are noi provocări.

Mai departe, acest set de valori este completat cu 12 principii de aplicare, indiferent de metodologia Agile folosita, astfel:

1. Prioritatea noastră este să satisfacem clientul prin livrare rapida și continuă de software valoros.
2. Schimbarea cerințelor este binevenita, chiar și mai târziu în proces. Prin Agile valorificam schimbarea pentru obținerea avantajului competitiv al clientului.
3. Livram frecvent software funcțional, de la câteva săptămâni la câteva luni, cu preferință spre intervale de timp cat mai scurte.
4. Oamenii din business și dezvoltatorii lucrează împreuna zilnic, pe parcursul derulării proiectului.
5. Lucram la proiecte cu oameni motivați. Le asiguram cadrul și suportul de care au nevoie și avem încredere ca o să livreze.
6. Cea mai eficienta metoda de a disipa informația într-o echipa este prin conversația față-în-față.
7. Software-ul funcțional este principala măsura a progresului.
8. Procesele Agile promovează dezvoltarea sustenabila. Sponsorii, dezvoltatorii și utilizatorii trebuie să fie capabili să mențină un ritm constant de livrare pe termen nelimitat.
9. Atenție continua către excelență tehnică și design bun este ceea ce consolidează agilitatea.
10. Simplitatea — arta de a maximiza cantitatea de munca nefăcută — este esențială.
11. Cele mai bune arhitecturi, cerințe și design ies la iveala din echipe care se organizează singure.
12. La intervale regulate, echipa reflecta la cum ar putea devina și mai eficienta, iar apoi își ajustează livrarea și comportamentul ca atare.

Principiile enunțate mai sus își găsesc ușor aplicabilitatea și în business, nu numai în lumea dezvoltărilor IT, pur si simplu înlocuind cuvântul software cu sistem / produs.

Modul de lucru Agile vs. metoda tradițională

Metoda tradițională de organizare și livrare (denumita și “Waterfall”) are mai multe caracteristici, respectând în mare parte modul de organizare intern a companiei, “produsul” circulând în variile stagii de dezvoltare de la un departament la altul, pana când ajunge la testarea finala și la lansare. Echipele sunt prin urmare echipe funcționale, departamente diferite, iar dezvoltarea secvențială.

Spre deosebire de modul de lucru tradițional, livrarea în cadrul Agile se centrează în jurul valorii oferite clientului cu fiecare iterație. Companiile se organizează în echipe mixte, concentrând specializările de care este nevoie pentru a finaliza produsul. Astfel se asigura ca toata lumea este implicata și la curent cu ultimele cerințe sau schimbări venite de la client. Clientul este implicat în procesul de dezvoltare, putând să intervină cu modificări oricând în timpul procesului. In același timp, clientul primește părți funcționale devreme in proiect, putând astfel să înceapă să folosească înainte de a se finaliza contractul.

Ce au în comun organizațiile Agile?

Organizațiile Agile au în comun o cultura în care schimbarea este așteptata și este privita ca pe o oportunitate de a fi mai relevant pe piață sau de a aduce valoare mai mare clientului.

Dezvoltările sunt progresive, fiecare iterație bazând-se pe cea precedenta și încorporând feedback-ul clientului. Echipele se organizează singure, sunt motivate intrinsec de dorința de a fi utile și de a produce valoare. Clientul este implicat la tot pasul si poate folosi cat de devreme o varianta simplificata a produsului solicitat, dar care ii satisface cea mai importanta nevoie. Prioritizarea se face în funcție de ce este mai valoros pentru client si nu conform organizării interne de proiect, care tine de firma. Se încurajează lucrul în spatii comune, conversațiile fata in fata, transparenta la orice nivel.

Dincolo de modul exact de aplicare sau de metodologia Agile folosita (Scrum, Kanban, XP, etc.), Agile este despre mentalitate și mai puțin despre formalism.

Să fii Agile ≠ să faci Agile

Să fii Agile înseamnă:
  • să te concentrezi pe echipe – iar aici adopția filosofiei este foarte important să se facă de la niveluri ierarhice superioare
  • să ai comportamente aliniate astfel încât oamenii să se simtă încurajați să încerce lucruri noi, fără teama de consecințele unui eșec
  • să ai structura și claritate, mandatele de decizie acordate echipelor să fie clare, criteriile de prioritizare să fie transparente
  • să acționezi în direcția construirii unui scop comun la care să adere echipele și în care să își regăsească importanta muncii lor.

Pe de alta parte, o simpla implementare Agile (să “faci” Agile) este măsura cea mai la îndemâna încare pur și simplu aderi la un mod de organizare specific, la desemnarea unor roluri si urmarea pașilor din metodologie. Însă implementarea efectiva, fără un mindset adecvat și un leadership aferent nu va fi însoțită de succes, ci dimpotrivă va crea frustrări și potențial poate chiar amplifica haosul intern.

In final, singura modalitate de implementare Agile este… să începi.

Nu exista o rețetă sigura și care să funcționeze la toate organizațiile. Dezvoltarea mentalității este cea mai importanta, detaliile implementarii fiind alese în funcție de context si relevanta.

Daca vrei să:
  • iți transformi organizația în a fi mai pregătită să răspundă la mediul în continuă schimbare
  • aliniezi procesele de business și procesele IT
  • iți menții relevanta in fata clienților
  • răspunzi rapid schimbărilor
  • ai echipe autonome și motivate de performanta,

 

Noi te putem ajuta. Suntem aici pentru:
=> a lucra cu liderii companiei
=> a te susține pentru redesign-ul organizatiei tale
=> a-ți oferi consultanta la implementare
=> a-ți oferi training și a însoți echipele în proiectele lor